تبیان، دستیار زندگی
بررسی تاریخ ادیان به ویژه دین اسلام نشان می‌دهد ایمان به خدا در رسیدن به آرامش و پیشگیری از اضطراب و بیماری‌های روانی ناشی از آن بسیار موفق بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانان طالب آرامش بخوانند!

آرامش

داشتن آرامش در طول زندگی یکی از مهم ترین مسائل و دغدغه های بشر است اما بدست آوردن آن در جوانی بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که اگر کسی در سن نوجوانی و جوانی که بهترین فرصت ساختن فردا و آینده است ، مدام دچار نگرانی و تشویش باشد ، نمی تواند از توانایی های خود کمال بهره را بگیرد.پس خواندن این مقاله را به نوجوانان و جوانان به طور ویژه سفارش می کنیم:

آرامش در لغت به معنای آسایش، راحتی و سکون است و به لحاظ مفهومی در مقابل اضطراب قرار دارد.

همه‌ی انسان‌ها در تلاش و کوشش جهت تامین نیازهای جسمی و روحی خود هستند و در این راستا اصرار و پافشاری دارند. در واقع آنان دانسته یا ندانسته به دنبال آرامش و گریزان از هر گونه اضطراب و ناآرامی هستند، زیرا هر گونه کاستی در تامین نیازهای شان را مخالف آرامش خود و اضطراب آفرین می‌دانند. به عبارت دیگر می‌توان گفت انسان زندگی می‌کند تا آرامش داشته باشد.

بررسی تاریخ ادیان به ویژه دین اسلام نشان می‌دهد ایمان به خدا در رسیدن به آرامش و پیشگیری از اضطراب و بیماری‌های روانی ناشی از آن بسیار موفق بوده است.

روانشناسان معتقدند در ایمان به خدا نیروی فوق‌العاده‌ای وجود دارد که نوعی قدرت معنوی به انسان متدین می‌دهد و او را در تحمل سختی‌های زندگی کمک می‌کند و از نگرانی و اضطرابی که بسیاری از مردم در مرض ابتلای به آن هستند دور می‌سازد.

قرآن کریم راه رسید به آرامش را یاد خدا و نیایش به درگاه پروردگار متعال می‌داند.

« الذین آمنو و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب » (سوره‌ی رعد، آیه‌ی 28)

« آنها کسانی هستند ایمان آوردند و دل‌هایشان با یاد خدا آرام و مطمئن است. آگاه باشید با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌گیرد. »

امروزه تمام روانپزشکان در تلاش هستند که عوامل اضطراب آفرین را پیدا کنند و با آن به مبارزه‌ی جدی برخیزند ، زیرا انسان‌های مضطرب حتی اگر در رفاه کامل مادی هم باشند ، در زندگی خود احساس راحتی و آرامش ندارند.

مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه می‌فرماید:

تذکری است به مردم در اینکه متوجه پروردگار خود بشوند و با یاد او دل‌های خود را راحت سازند ، چون آدمی در زندگی خود هدفی جز رستگاری ، سعادت و نعمت نداشته و بیمی جز از برخورد ناگهانی شقاوت ندارد و تنها سببی که سعادت و شقاوت و نعمت و نقمت به دست اوست همان خدای سبحان است، چون بازگشت همه‌ی امور به اوست، که فوق بندگان و قاهر بر آنان و فعال ما یشاء و ولی مومنین و پاهندگان به اوست، پس یاد او برای نفسی که اسیر حوادث است و همواره در جستجوی رکن وثیقی که سعادت او را ضمانت کند و نفسی که در امر خود متحیر است و نمی‌داند به کجا می‌رود و به کجایش می برند و برای چه آمده، مایه‌ی انبساط و آرامش است. 1

«هو الذی انزل السکینه‌ی القلوب المومنین لیزدادوا ایمانا»

«اوست که آرامش را در دل‌های مومنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمان شان بیفزاید.»

دانشمندان و روانپزشکان جدید که امروزه در اوج دانش و تخصص، مشغول مطالعه و تحقیق در زوایای روحی و فکری بشر هستند ، به تجربه دریافته‌اند که انسان‌های معتقد به خدا و دین، چون خود را در یک پناه و یک قدرت مطلق می‌دانند ، از آرامش بیشتری بر خوردار هستند و عوامل اضطراب آفرین در درون آنها کمرنگ است.

دکتر محمد عثمان نجاتی روانشناس و استاد دانشگاه کویت می‌گوید:

این حالت آرام سازی و آرامش روانی حاصل از نماز، از نظر درمانی تأثیر بسزایی در کاهش شدت تشنج‌های عصبی ناشی از فشار زندگی روزانه و پایین آوردن حالت اضطرابی که برخی از مردم دچار آن هستند، دارد. 2

دکتر توماس هایس لوپ می گوید:

مهمترین مطلبی که در من در طول چندین سال تجربه و آزمایش به دست آورده‌ام این است که بهترین وسیله برای درمان بی‌خوابی نماز و نیایش است. با این قید که من پزشکم و این سخن را می‌گویم  که نماز بهترین  وسیله‌ای است که تاکنون برای توسعه اطمینان و تسکین اعصاب و آسایش و نشاط شناخته شده است، که زمینه‌ی بی‌خوابی را بر طرف می‌گرداند. به عبارت دقیق تر مهمترین وسیله‌ی ایجاد آرامش در روان و اعصاب انسان « نماز » است. 3

ما پیروان مکتب انسان ساز اسلام با تمسک به بزرگترین کتاب هدایت بشر یعنی قرآن و پیروی از رهنمودهای تربیتی پیامبر و امامان معصوم (ع)، بر این باوریم که تنها با عبودیت و بندگی و ارتباط با خداست که می‌توان به آرامش کامل رسید و سعادت دنیا و آخرت را برای خود طلب کرد.

پس هان ای جوانان! جهان به اصطلاح مدرن و پیشرفته‌ی امروزی به کمک دانش‌های تخصصی خود از جمله روانشناسی و روانکاوی جدید و با اطلاع رسانی لحظه و لحظه‌اش برای مردم تاکنون به گوشه‌‌ای از نیازهای فطری بشر پی برده است و هنوز در ابتدای راه بسر می‌برد و آینده در گرو تحول بنیادین در رویکرد به معنویات و فطریات است. ما پیروان مکتب انسان ساز اسلام با تمسک به بزرگترین کتاب هدایت بشر یعنی قرآن و پیروی از رهنمودهای تربیتی پیامبر و امامان معصوم (ع)، بر این باوریم که تنها با عبودیت و بندگی و ارتباط با خداست که می‌توان به آرامش کامل رسید و سعادت دنیا و آخرت را برای خود طلب کرد پس خود را باور کنید و با استعانت از خداوند عزیز، گوهر ایمان را در وجود مستحکم کنید و با انجام فرایض و واجبات دینی و پرهیز از محرمات، روانی شاد طلب کنید تا از اضطراب، افسردگی، خمودی، بی‌تفاوتی، ترس، بی‌نشاطی، ناامیدی، بی‌خوابی، هیجان‌های زیان بار و... در امان بوده و زندگی آرام داشته باشید.

پی نوشت ها:

1- ترجمه‌ی تفسیر المیزان، ج 11، ص 486.

2- قرآن و روانشناسی، ترجمه‌ی عباس عرب، ص 357.

3- آیین زندگی، ص 249.

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

راهکارهای کاهش اضطراب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.